Bedrijvengids Transportbedrijven
Op zoek naar een geschikt transportbedrijf? Dan vind u hier direct een geschikte transporteur, vervoerder of koerier voor uw transport. U kunt ook vrijblijvend offertes aanvragen bij meerdere transportbedrijven. Door gebruik te maken van transportcategorie kunt u direct een bedrijf vinden dat gespecialiseerd is in uw type transport. Lees onderaan deze pagina verder. Hier vindt u ook de gemiddelde kosten van een transport via een transportbedrijf of koeriersdienst.
Verschillende soorten transportbedrijven
Koerier of koeriersdienst
Een koerier is iemand die pakketten en/of post ophaalt en bezorgt. Meestal gebeurt dit met een bestelbusje, maar soms ook met de auto en tegenwoordig steeds vaker met de fiets (een fietskoerier).
Veel grote bedrijven zoals DHL, PostNL, DPD en FedEx noemen we koeriersdiensten. Hierbij is de koerier degene die langs de mensen thuis gaat, de pakketten en post ophaalt of komt brengen. Dit soort bedrijven hebben ook vrachtwagens rijden die de pakketten tussen van het ene distributiecentrum naar het andere distributiecentrum brengen. Ondanks dat deze vrachtwagens wel voor een koeriersdienst werken, zijn dit geen koeriers aangezien ze geen pakketten leveren bij de mensen thuis.
Naast de grote partijen, zijn er tal van kleine koeriersdiensten. Het voordeel van een grote partij is dat ze een enorm netwerk en bereik hebben. Een pakket kan je over de hele wereld versturen. Er is vaak vooraf veel duidelijkheid hoeveel je betaalt. Toch zitten er ook grote voordelen aan een kleinere lokale koerier. Deze zijn vaak flexibeler en kunnen beter meedenken in de wensen van de klant. Zo kunnen ze vaak een zending dezelfde dag nog halen en afleveren bij de klant. Ook zijn dergelijke partijen vaak wat minder strikt met de precieze afmetingen. Zo kan een zeer groot of zwaar pakket bij DHL gemakkelijk geweigerd worden of dien je een forse meerprijs te betalen.
In de praktijk zie je dat veel ondernemers samenwerken met zowel een grote als met een kleine partij. Het ligt dan aan de aard van de zending of ze het versturen met het grote koeriersbedrijf, of met de lokale koerier.
Logistiek bedrijf of logistieke dienstverlener
Onder logistiek verstaan we het gehele management van het transport. Dat wil zeggen, niet alleen het verplaatsen van de goederen van A naar B, maar ook de gehele organisatie die daarbij komt kijken. Een logistiek bedrijf is een bedrijf dat hierbij kan helpen. Ze zorgen dat de gehele logistieke keten goed verloopt.
Het houdt zich bezig met hoe de goederen binnenkomen, opgeslagen worden, het vervoer, de overslag zodat ze tijdig hun eindbestemming bereiken. Logistiek management omvat het contact leggen van potentiële distributeurs en leveranciers om te zorgen dat een transport vlekkeloos kan worden uitgevoerd. Een logistiek bedrijf kan vaak helpen met verschillende soorten transportaanvragen.
Transportbedrijf met een specialisme
Bedrijven in de transportsector hebben vrijwel altijd een specialisme. Denk hier bij bijvoorbeeld aan:
- Speciaal- en zwaartransporteurs kunnen zeer grote en zware objecten vervoeren. Dit wordt ook wel exceptioneel transport genoemd.
- Dierentransporteurs kunnen het vervoer van dieren verzorgen, zoals huisdieren (katten, honden en paarden) of vee.
- Transporteurs van gekoeld- of vriestransport kunnen levensmiddelen transporteren.
- Autotransporters brengen auto's voor autodealers, leasemaatschappijen of particulieren van A naar B.
- Boottransporteurs kunnen uw boot of jacht veilig vervoeren.
- Expediteurs zijn een soort aannemers van transportaanvragen. Zij kunnen door een groot netwerk van logistieke bedrijven ieder transport regelen, alsmede de douanedocumenten.
- Fulfilmentbedrijven regelen zowel de opslag als het transport van de goederen. E-Fulfilment regelt het logistieke proces voor webwinkels.
- Verhuisbedrijven verzorgen gehele verhuizingen, zowel particulier als zakelijk.
Vervoerders en verladers
Binnen de transportwereld wordt er vaak gesproken over verladers en vervoerders. Verladers zijn de opdrachtgevers van het transport. Vaak is dit de leverancier van de goederen zoals de producent van de goederen of de groothandel. Het kan ook juist de ontvanger zijn. Vervoerders zijn degene die vervolgens de transportklus uitvoeren. Dit kan direct gaan door middel van een rechtstreeks contact tussen verlader en vervoerder, of een expediteur kan optreden als bemiddelaar. Twee voorbeelden:
Voorbeeld 1: Een kampeerwinkel in Oss bestelt nieuwe voorraad bij de groothandel gevestigd in Barendrecht. De groothandel in Barendrecht schakelt Zitat Koeriers in om de goederen af te leveren. In dit geval is de groothandel de verlader, en Zitat Koeriers is de vervoerder.
Voorbeeld 2: Diezelfde kampeerwinkel in Oss besluit om 100 tenten te bestellen bij een fabrikant uit Canada. Hij schakelt daarvoor Argo Expeditie in om het transport te regelen. Argo Expeditie schakelt Maersk in voor het zeetransport en Van Raaij logistiek voor de rit van Rotterdam naar Oss. In dit geval is de kampeerwinkel de verlader, Argo expeditie is de expediteur en Maersk en van Raaij logistiek zijn de vervoerders.
Koeriersdienst en transportbedrijf kosten
Hieronder worden de kosten gegeven van een koeriersdienst, vrachtwagen of ander soort transportbedrijf over de weg. De prijs die gerekend kan worden voor een transport over de weg kan op verschillende manieren berekend worden. Dit kan gebeuren op basis van:
- Een kilometerprijs
- Een uurtarief
- Een vast afgesproken prijs
Een belangrijke factor voor het bepalen van de prijs, is of de transporteur een aparte rit moet rijden of het kan combineren met meerdere zendingen. Het is voordeliger wanneer u een zending heeft die mee kan met een vrachtwagen of bestelbus waar nog ruimte in over was, dan wanneer er voor uw zending een aparte rit moeten worden gereden. Wanneer er meerdere zendingen gecombineerd worden, dan wordt er gesproken van groupage. Dit houdt dus in dat er meerdere vrachten worden samengevoegd, en draagt bij aan de efficiëntie. Wanneer jouw zending mee kan in een bestaande rit, dan wordt er vaak een vast bedrag afgesproken. Dit bedrag wordt meestal bepaald op basis van de ruimte die de vracht inneemt in de vrachtwagen of bestelbus.
1. De kilometerprijs
De kilometerprijs is de meest gangbare manier van wanneer er geen groupage mogelijk is (de rit wordt apart voor de verlader gereden). Hierbij wordt gereden voor een vast bedrag per kilometer met eventueel nog enkele toeslagen. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren:
- Het totaal aantal kilometer wordt gerekend. Het aantal gereden kilometers is doorgaans vanaf het moment dat de koerier zelf wegrijdt, totdat hij weer terug is. Dat betekent dus dat er ook kosten worden gerekend naar de laadplaats toe, en vanaf de de losplaats terug. Het loont dus om een koerier te kiezen in de buurt.
- Sommige koeriers rekenen in plaats daarvan een vast bedrag voor de voorrijkosten. In plaats van dat de teller begint te lopen vanaf het moment dat de transporteur wegrijdt wordt er een vast bedrag gerekend.
- Meestal worden de bedragen weergegeven exclusief BTW. Heeft u dus een transporteur nodig als particulier? Houd er rekening mee dat u 21% bovenop de prijs telt.
- Er wordt meestal een minimaal uurtarief gerekend. Komt de prijs van de gerekende kilometers onder een bepaald uurtarief, dan wordt er een standaard uurtarief gerekend. Dit is het geval wanneer de transporteur bijvoorbeeld in de file staat of over slecht begaanbare wegen moet. In dat geval worden er weinig kilometer gereden maar wel veel uren gemaakt. In de tabel hieronder staat het meest gangbare minimale uurtarief in de laatste kolom.
- Let op extra toeslagen. Er zijn veel verschillende extra toeslagen. Kijk hieronder wat dit zoal kan zijn en wat een normaal tarief daarvoor is.
In de onderstaande tabel is een overzicht te vinden van de meest gangbare kilometerprijzen, op basis van een onderzoek van Transportscanner. Hier is uitgegaan van een standaard doordeweekse rit. Hier komen eventueel toeslagen bij die in de tabel daaronder te vinden zijn
Afbeelding | Wagen | Laadvermogen | Laadgrootte (L x B x H in cm) | Aantal pallets (ruimte) | Kilometerprijs | Minimum uurtarief |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestelwagen (Combo) | 500 kg. | 140 x 120 x 100 | 1 | € 0,50 | € 30.00 | |
Bestelbus (klein) | 725 kg. | 170 x 120 x 115 | 1 | € 0.55 | € 30.00 | |
Bestelbus (Medium) | 900 kg. | 180 x 120 x 118 | 2 | € 0.58 | € 35.00 | |
Bestelbus (Groot) | 1025 kg. | 290 x 120 x 145 | 3 | € 0.62 | € 35.00 | |
Bestelbus (Extra groot) | 1400 kg. | 360 x 120 x 183 | 4 | € 0.70 | € 35.00 | |
Bakwagen | 800 kg. | 420 x 210 x 200 | 8 | € 0.90 | € 40.00 | |
Vrachtwagen | 6000 kg. | 720 x 245 x 236 | 16 | € 1.15 | € 50.00 |
Soms werken koeriers met een korting vanaf een bepaald aantal kilometers. Boven de 100 km gaat er bijvoorbeeld 2 cent vanaf en boven de 250 km weer twee cent eraf.
Toeslagen
Bovenop de kilometerprijs kunnen ook nog enkele toeslagen worden gerekend. Hieronder staat een overzicht van de meest gangbare toeslagen. Wij raden iedereen aan om vooraf goed te kijken welke toeslagen er wel en niet bovenop de prijs komen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een koerier een duurder kilometertarief heeft, maar geen brandstoftoeslag rekent. In de praktijk zal deze koerier misschien wel goedkoper zijn dan een koerier met een lager kilometertarief. Neem bij twijfel altijd vooraf contact op met de transporteur. Dit voorkomt verassingen achteraf. De meest gangbare toeslagen en tarieven:
Wat | Toeslag | Omschrijving |
---|---|---|
Gewichtstoeslag boven de 50kg | 25% | Toeslag indien de lading zwader is dan 50 kg |
Avondtoeslag | 20% | Ritten die gereden worden tussen 18:00 en 24:00 |
Nachttoeslag | 35% | Ritten tussen de 24:00 en 06:00 |
Weekendtoeslag | 35% | Ritten die gereden worden in het weekend |
Extra nacht | € 75,- | Indien ritten niet in een dag gedaan kunnen worden |
Wachttijd laden-lossen | € 7,- per kwartier | Tijd die de chauffeur bezig is met laden en lossen |
Tolweg en veerponte | Doorberekening | Indien er gebruik moet worden gemaakt van tolwegen of veerponten, worden deze kosten doorgaan doorgerekend |
Extra stop | € 6,- | Als de chauffeur een exttra stop moet maken |
Brandstoftoeslag | 3%, of GLA | Soms wordt er toeslag voor brandstof gerekend. Let op, dit verschilt per koerier. Soms zit dit al in de kilometerprijs. GLA staat voor Gemiddelde Landelijke Adviesprijs |
Spoedzending | 10% | Indien het een zending met spoed betreft |
2. Het uurtarief
Standaard voor koeriersdiensten is een bedrag per kilometer. In plaats van een bedrag per kilometer, kan er ook een bedrag per uur worden gerekend. Een uurtarief voor een bestelbus ligt vaak tussen de €35,- en €45,- afhankelijk van de grootte. Voor een bakwagen ligt dit rond de €60,- en voor een vrachtwagen is dit €70,- of hoger. Meestal verschilt het in de prijs niet veel of er een uurtarief of een tarief per kilometer wordt gerekend.
3. Een vast afgesproken prijs
Hierbij wordt vooraf een prijs bepaald voor het gehele transport. Het voordeel hiervan is dat de verlader weet waar hij aan toe is. Om tot een ritprijs te komen wordt de kilometerprijs vaak als uitgangspunt genomen om tot een benadering te komen wat redelijk is.
Met één gratis aanvraag meerdere offertes?
Vind jouw favoriete transportbedrijf door één aanvraag te plaatsen bij meerdere transporteurs.