Speciaal- en zwaartransport - Tips en Tarieven
Onder zwaar en speciaal transport verstaan we de uitzonderlijke transportklussen, die niet door het normale wegtransport uitgevoerd kunnen worden. Hier is doorgaans een vergunning of ontheffing voor nodig. Het wordt daarom ook wel exceptioneel of uitzonderlijk transport genoemd. We spreken van Zwaar transport als we het hebben over een lading van meer dan 50 ton (50.000 kg).
Op Transportscanner helpen we klanten met grote transportklussen aan een goed bedrijf. Bezoek hiervoor onze bedrijvengids of vraag vrijblijvend meerdere offertes aan.
In dit artikel
Hoe gaat exceptioneel transport in zijn werk?
Het gaat bij speciaal transport om zendingen die tonnen wegen en niet met "normale vrachtwagens" getransporteerd kunnen worden. Vaak zijn er dus trucks met een zeer sterke motor voor nodig zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld onderdelen van een zeer grote machine, reactor of een complete windturbine zijn.
Voor dit soort transportklussen zijn er opleggers nodig met meerdere assen die een hoog gewicht aankunnen. Vaak dient de oplegger ook nog eens op maat te worden aangepast om het specifieke item te kunnen vervoeren. Deze opleggers zijn vaak modulair en kunnen in lengte worden aangepast. Naast een krachtige truck en een goede oplegger, dient het bedrijf ook te beschikken over de juiste papieren (ontheffingen) om dit transport uit te kunnen voeren. Per land verschillen de wetten en de regelgeving voor exceptioneel transport. Enkele voorbeelden van zwaar- en speciaaltransport:
- Grote landbouwmachines
- Silo's
- Buitenmaatse vracht
- Windturbine onderdelen
- Stacaravans of chalets
Vereisten
Er is veel expertise vereist voor het kunnen uitvoeren van speciaaltransport. Chauffeurs dienen getraind te zijn volgens de geldende veiligheidsnormen. Daarnaast zijn er veelal speciale vergunningen nodig of is begeleiding op de weg een vereiste. In dat laatste geval rijdt er een (of meer) extra wagen(s) mee om het transport te begeleiden. Informeer altijd naar de juiste vergunningen om er zeker van te zijn dat de transporteur aan alle vereisten voldoet.
Er worden zelfs speciaaltransporten uitgevoerd waarbij er aanpassingen worden gemaakt aan de route die gereden moet worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het (tijdelijk)weghalen van straatmeubilair.
Routeplanning
Bij exceptioneel transport is de routeplanning van cruciaal belang. De volledige route wordt van tevoren in detail uitgedacht. Zo wordt er rekening gehouden of het transport overal langs kan. Zijn de wegen niet te smal, de bruggen niet te laag? Ook wordt er nagedacht of alle bochten wel genomen kunnen worden. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met het gewicht en de belasting op wegen en bruggen.
Lengte en breedte transport
Bij speciaal transport kan de lading zowel te breed, als te lang zijn. In het eerste geval spreken we dan van breedte transport. In Nederland mag er volgens de wet met een breedte getransporteerd worden van 2,75m. Daarbuiten spreken we van breedte transport. Daarvoor is een speciale ontheffing nodig. Ook bestaat er een vergunning waarmee doorlopend tot 3,5m getransporteerd mag worden. Er zijn ontheffingen aan te vragen tot een breedte van 4,5m.
Wanneer een transport juist lang is, spreken we van lengte transport. De lengtes voor het wegtransport in Nederland zijn opgenomen in de regeling voertuigen. Het RDW heeft de belangrijkste afmetingen in een overzicht gezet.
Zwaar transport voertuigen
Speciaal transport trekkers
Voor speciaaltransport zijn er vaak extra zware trekkers (trucks) nodig, die het extreme gewicht kunnen trekken. Deze speciale trekkers zijn vaak heel zwaar en hebben een enorm motor vermogen. Een voorbeeld is de Volvo FH 16.
Uitschuifbare oplegger: teletrailer
Dit zijn opleggers of trailers die in lengte verstelbaar zijn. Dit is ideaal om de trailer op lengte te maken voor het te vervoeren object. Het Nederlandse Nooteboom kan deze trailers leveren, net zoals diepladers. De trailer kan uitgerust zijn met een Hydraulisch systeem om te verlengen. Er wordt hierbij altijd rekening gehouden dat de belasting op de assen komt.
Dieplader
Een dieplader is een oplegger waarbij het object verlaagd tussen de assen wordt vervoerd. Dit is voordelig voor extra hoge vracht. Het laadgedeelte van de oplegger, ligt net boven het wegdek. Hierdoor steekt het te vervoeren object minder ver naar boven uit. Hierdoor kan er onder meer bruggen doorgereden worden en steekt het object niet te hoog uit voor het verkeersreglement. Diepladers worden veel ingezet voor het vervoeren van werkmachines maar ook voor bijvoorbeeld het transport van grote jachten en boten. Doordat een dieplader net boven het wegdek ligt, kan dit gevaarlijke situaties opleveren bij drempels, heuvels of bijvoorbeeld spoorwegovergangen. Hierdoor wordt er bijvoorbeeld af en toe een afspraak gemaakt met prorail. Voor het passeren van een overweg (spoorwegovergang) heeft het RDW enkele maatregelen opgesteld.
Transport met laadkraan
Een wagen met een autolaadkraan kan op locatie een zwaar object optillen. De kraanwagen rijdt zo dicht mogelijk bij het object wat verplaatst moet worden en met een grote kraan wordt het object omhoog gehesen. Er zijn dan twee mogelijkheden. De kraanwagen tilt het object op een eigen oplegger, of op een voertuig met oplegger die ernaast staat. Er zijn autolaadkranen die tot wel 70 ton kunnen tillen.
Vergunningen en ontheffingen voor speciaal transport en zwaartransport
We spreken van zwaar of speciaal transport als er een ontheffing nodig is om het transport uit te voeren. Dat betekent dat het dus niet om een lading gaat die binnen de normale wetgeving van wegtransport vervoer mag worden. Wat er over de weg getransporteerd mag worden is opgenomen in de Regeling voertuigen. Hier is in artikel 5.18.11 tot 5.18.18 buiten welke maten en gewichten een ontheffing moet worden aangevraagd. Indien buiten deze afmetingen wordt gereden moet er een ontheffing worden aangevraagd bij de RDW. Er kan hier worden gekozen voor een eenmalige ontheffing voor een specifieke rit, of voor een jaarontheffing met een geldigheid van 1 jaar voor één kenteken.
Voor Nederland zijn er verschillende vergunningen en ontheffingen die nodig kunnen zijn voor speciaal- en zwaartransport. Hier is een tabel met enkele van de meest voorkomende vergunningen en ontheffingen per type speciaal- en zwaartransport:
Type transport | Vergunningen en ontheffingen |
---|---|
Breedte > 2,55 m |
|
Hoogte > 4,00 m |
|
Lengte > 18,75 m (vrachtwagen) of 16,50 m (trekker-oplegger) |
|
Gewicht > 50 ton (voertuig) of 10 ton (aslast) |
|
Exceptioneel transport met begeleiding |
|
Let op: Dit is een algemene weergave van de vergunningen en ontheffingen die nodig kunnen zijn voor speciaal- en zwaartransport in Nederland. De precieze vereisten kunnen variëren afhankelijk van de specifieke situatie en de regels van de betreffende provincies en gemeenten. Raadpleeg de lokale autoriteiten en transportbedrijven voor de exacte vereisten en procedures.
Lees meer over vergunningen en wetgeving voor transporteurs in onze kennisbank.
Aandachtspunten bij kiezen van speciaal transportbedrijf
Meer dan bij alle andere soorten transport telt ervaring en kunde. Er hoeft maar iets fout te gaan en er kan enorme schade aan goederen én mensen ontstaan. Het is dus van belang om alleen in zee te gaan met een bedrijf dat zijn zaken op orde heeft. In onze bedrijvengids kun je per bedrijf zien welke geldige vergunningen en papieren een bedrijf heeft.
Goede afspraken met de vervoerder zijn van groot belang. Bij het meeste exceptioneel transport is laden en lossen een stuk meer werk dan bij een standaard transport. Maak dus goede afspraken wie hiervoor verantwoordelijk is en wie voorbereidingen treft. Omdat je niet aan alles zelf kunt denken zijn er de Algemene Voorwaarden voor Exceptioneel Transport (AVET). Deze beschrijven in meer detail wie wat doet. Goede mondelinge en schriftelijke afspraken zijn daarnaast ook heel belangrijk. Lees meer tips voor het kiezen van een transportbedrijf.
Wat kost speciaal transport?
Het erg moeilijk om wat te zeggen over de kosten voor speciaal en zwaar transport. Reken ten minste 130,- per uur voor het transport.
De prijskaartje voor speciaaltransport is eigenlijk per definitie maatwerk. Zo moeten er soms ontheffingen worden afgedragen aan de RDW. De prijzen voor deze ontheffingen zijn te vinden op de site van de RDW. De overige kosten hangen van allerlei factoren af. Hoe zwaar is het object? Dat is vooral relevant voor de brandstofkosten. Hoeveel materieel (opleggers) moet er worden ingezet, en moeten hier nog veel maatwerk aanpassingen aan gedaan worden? Is er transportbegeleiding nodig? En moeten er aanpassingen gedaan worden aan het straatmeubilair?
Zwaar transport prijzen
Om een idee te geven van de totale kosten, hebben we hieronder een aantal voorbeelden van eerder transporten op een rij gezet:
Zwaar transport | Prijs in euro |
---|---|
Mobiele kraan | 1500 |
Oversized vrachtwagen | 2200 |
Hydraulische platformtrailer | 3000 |
Exceptioneel transport met begeleiding | 4500 |
Dieplader transport | 3500 |
Vraag offertes aan voor bijzonder transport
Vul het onderstaande formulier in en ontvang binnen enkele dagen offertes uw transportaanvraag.
Voorbeelden van transportklussen in speciaal- en zwaar transport
Wanneer we over dit soort transport spreken dan hebben we het dus over een lading die een stuk zwaarder is dan wat een vorkheftruck kan tillen, of wat afmetingen heeft die buiten een container vallen. Een pallet met 2000 kg aan tegels valt hier dus niet onder, maar een onderdeel van een windturbine wel. Enkele indrukwekkende foto's en verhalen zijn te vinden op de website van Big Truck.
Transportscanner verbindt vraag en aanbod in de transportsector. Er is een netwerk van transportbedrijven in het uitzonderlijk vervoer actief die u graag helpt met uw transportvraagstuk.
Hieronder ziet u een aantal recent geplaatste aanvragen. Kijk op het Transportscanner platform voor alle actuele transportaanvragen.
Bekende transportbedrijven in zwaar- en speciaal transport
In Nederland zijn er verschillende transportbedrijven gespecialiseerd in speciaal- en zwaartransport. Hoewel dit niet een uitputtende lijst is, zijn enkele bekende bedrijven in deze sector:
- Mammoet: Dit bedrijf is wereldwijd bekend en is gespecialiseerd in zwaar hijswerk en transport. Ze zijn betrokken bij projecten in de bouw, petrochemie, maritieme sector en energieopwekking. Website: https://www.mammoet.com/
- Wagenborg Nedlift: Dit bedrijf biedt een breed scala aan diensten, zoals zwaar transport, hijswerk, engineering en montage. Ze zijn actief in verschillende sectoren, zoals de bouw, industrie, infrastructuur en offshore. Website: https://www.wagenborgnedlift.nl/
- Sarens: Sarens is een wereldwijde speler in de zwaar transport en hijssector. Ze leveren diensten voor uiteenlopende sectoren, waaronder energie, civiele en industriële engineering, offshore en maritieme projecten. Website: https://www.sarens.com/
- Van der Vlist: Dit bedrijf is gespecialiseerd in speciaal- en zwaartransport, opslag en technische diensten. Ze zijn actief in sectoren zoals landbouw, bouw, energie en infrastructuur. Website: https://www.vandervlist.com/
- Broshuis: Broshuis is een fabrikant van speciaal transportoplossingen, zoals diepladers, semi-diepladers en containerchassis. Ze bieden ook ondersteuning bij het plannen en uitvoeren van zwaar en speciaal transport. Website: https://www.broshuis.com/
Aangesloten bedrijven gespecialiseerd in speciaal- en zwaartransport
Offerte voor uitzonderlijk vervoer?
Vraag vrijblijvend meerdere offertes aan met één simpele aanvraag of bezoek onze bedrijvengids.
Kennisbank
Wat verdient een transporteur?
De salarissen in de transport en logistiek zijn niet gemakkelijk te achterhalen. Ze lopen ook sterk uiteen, afhangende van onder andere het type transport, de werklocatie en wanneer er gewerkt wordt. Hieronder geven we grof idee van hoeveel de diverse transportberoepen betaal worden. Eerst zullen we de inkomsten van chauffeurs in loondienst bespreken en daarna…